Zo integreer je een chatbot in je marketingstrategie

Laat ons je chatbot zien en we vertellen je wie je bent. Want een chatbot zegt een hoop over jouw bedrijf. Als je het slim aanpakt tenminste. De bot moet ervoor zorgen dat klanten goed worden geholpen. Enne… een grappige chatbot stemt je klanten milder. Moet ‘ie niet te bot zijn natuurlijk. Zo betrek je jouw chatbot bij de marketingstrategie.

Zo maak je jouw chatbot onweerstaanbaar

Alle succesvolle chatbots hebben een naam. Denk maar aan Siri of Alexa. Om een chatbot te betrekken bij je online marketingstrategie is het belangrijk dat hij (of zij) onweerstaanbaar is. Zo weet je zeker dat klanten hem gaan gebruiken. Hoe je begint? Heel simpel: hou met zijn allen een brainstorm. Bedenk samen een goede naam en geef de bot een gezicht. En als je toch bezig bent, bedenk dan ook meteen een leuke pick-up line. Zo zorg je voor een uitstraling die past bij het bedrijf. Wedden dat het de meest populaire collega wordt!?

Waarom een chatbot niet mag ontbreken in je marketingplan

Een chatbot is meer dan een leuke binnenkomer bij klanten. Het is ook een onmisbare schakel voor de afdeling marketing. De vragen die klanten stellen, leveren namelijk een schat aan informatie op. Zo wordt snel duidelijk wat een klant wel of niet kan vinden op je site. Handig, want met die informatie kan je de website snel en efficiënt optimaliseren. Er is nog een voordeel… Een goede bot ontlast je klantenservice. Hij kan namelijk het merendeel van de klantvragen zelfstandig afhandelen. Zo houden medewerkers veel meer tijd over voor werkzaamheden die wel geld opleveren. Katjing!

De toekomst van chatbots als marketinginstrument

Chatbots staan altijd voor je klaar. Dat is dan ook de reden dat steeds meer consumenten ze gebruiken. Geen ergerlijke deuntjes voor de telefonische wachtrij. Geen geneuzel over openingstijden. Een bot helpt altijd. Met alles. Zelfs bij online aankopen, want een geweldig en groeiend marketinginstrument is. Op basis van een zoekvraag – bijvoorbeeld warme winterjas maat 42 – zoekt de bot naar de beste opties. Hij checkt steeds of dit dé jas is. Niet? Dan vraagt de chatbot om meer details en zoekt net zo lang door tot de klant tevreden is. Echt, een verkoopster zat allang aan de paracetamol.

Pas op voor een botte bot

Een chatbot heeft dus veel voordelen voor je bedrijf. Tenminste… als ‘ie echt slim is. Want een domme of botte chatbot is slechte reclame. Er zijn verschillende voorbeelden van situaties waarin het misging. Zo ging Microsoft hard onderuit met chatbot Tay; een experiment waarin tweets van 18- tot 24-jarigen werden nagebootst. De bot gebruikte Twitter-conversaties om een eigen taal te leren. Al snel vloog Tay uit de bocht en liet zich racistisch en discriminerend uit. Microsoft ging diep door het stof voor deze fout. Best grappig voor buitenstaanders, maar desastreus voor de goede naam van je bedrijf.

Imagoschade door een chatbot voorkomen

Wees gerust: imagoschade is eenvoudig te voorkomen. Kies voor een partij die echt slimme en leuke chatbots bouwt. Onderzoek eerst wat je wilt. Test een paar bots. Bijna elk groot bedrijf heeft een chatbot. Kijk welke bot je aanspreekt en ga op zoek naar de ontwerpers. Inbenta bouwt superslimme chatbots. Dat deden we bijvoorbeeld voor Allsecur en Volkswagen.

Weten wat een chatbot kan doen voor jouw marketingstrategie?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *